Els Decoster

Psychotherapeut, Reiki Master

Psychotherapie Reiki Mindfulness
psychotherapeut waregem
Mindfulness
reiki cursussen waregem

Heb je vragen, of wil je een afspraak, dan kun je me bellen op het nr
056 / 60 77 02 of e-mailen naar els.decoster@skynet.be.

het hier en nu intenser beleven door relaxatie en meditatie  : psychotherapeut (Waregem)

Mindfulness

Aandacht geven aan jezelf in het hier en nu

Het grootste deel van ons volwassen leven zijn we bezig met plannen te maken, bezittingen te vergaren en veilig te stellen, nare gebeurtenissen proberen te vermijden en leuke proberen uit te lokken. Wat we daarbij over het hoofd zien, is dat we onze toekomst niet kunnen uitstippelen en dat we op veel gebeurtenissen weinig of geen invloed kunnen uitoefenen. Toch blijven we het hardnekkig proberen… en raken er op de duur door gefrustreerd. Hoe meer we nadenken en tobben, plannen en afspraken maken en wetten voor onszelf stellen, hoe verder we van ons doel verwijderd raken. Mindfulness leert je om van het hier en nu te genieten. Mindfulness leert je te kijken naar de werkelijkheid zoals ze is en deze te accepteren. Ook als die werkelijkheid niet zo fraai of spannend is.

Jezelf bevrijden van dwingende gedachten

Tal van wetenschappelijke studies tonen de waarde van mindfulness aan bij de aanpak van angst, onrust, stress, boosheid en verdriet, vermoeidheid, slaapstoornissen en lichamelijke klachten zoals chronische pijn, hart- en ademhalingsproblemen. De combinatie van Oosterse wijsheid en Westerse wetenschap maakt de methode zeer toegankelijk voor iedereen. Het bevrijdende effect van mindfulness ontstaat doordat je op een objectieve manier leert “kijken” naar wat er in jou omgaat. Door de gedachtenmolen in je hoofd even tot stilstand te brengen, creëer je als het ware meer ademruimte in je geest. Dit leidt tot rust en ontspanning.

Mindfulness in de praktijk

Bij mindfulness staat het trainen van “de aandacht” centraal. Je leert te observeren wat er in je eigen lichaam en geest gebeurt, zonder daarover een oordeel te vellen. Op die manier leer je ook afstand te nemen van de spanningen die je algehele welzijn in de weg staan. De technieken die je meekrijgt, kan je nadien ook thuis of op het werk, of waar je ook bent verder toepassen.